HJEMMEKONTOR UNDER COVID-19

Mange er nødsaget til at arbejde hjemme under COVID-19, og efter pressemødet d. 10. december 2020, kan vi forberede os på, at det fortsætter lidt endnu. Men hvordan får man de optimale arbejdsforhold derhjemme?

Vidste du, at Arbejdsmiljølovgivningen gør sig gældende, når du arbejder hjemme? Men hvordan påvirker det dig? Og hvad har du krav på, når du har hjemmearbejde grundet COVID-19?

Arbejdstilsynet beskriver det således på deres hjemmeside

"Arbejdsgiveren skal efter arbejdsmiljøloven sørge for, og den ansatte skal medvirke til, at arbejdsforholdene er forsvarlige. I den aktuelle situation med hjemmearbejde som følge af coronasituationen opfordrer Arbejdstilsynet til, at arbejdsgivere, ansatte og arbejdsmiljøorganisationer arbejder sammen om at finde gode løsninger, så de ansatte kan undgå gener som følge af hjemmearbejdet."

En af de ting, som Arbejdstilsynet anbefaler er, at arbejdsgiveren skal tale med deres ansatte om indretning af arbejdsplads i hjemmet

ER BÅDE DU OG DINE BØRN HJEMSENDTE?

 

Er du i den situation, at du er hjemsendt og dine børn også er hjemsendte, bliver støjniveauet i dit hjem aktuelt ift. din produktivitet. Du kan læse forskellige artikler om støj og konsekvenserne heraf her

Vi kan hjælpe dig med at skabe et roligere arbejdsmiljø ved at benytte forskellige akustikprodukter. Ring til os på 70 26 14 12.

Arbejdstilsynets hjemmeside, skriver de følgende om skærmarbejde og hjemmearbejde:

INDRETNING AF ARBEJDSPLADSEN

Arbejdsgiveren skal sørge for at indrette og forsyne skærmarbejdspladsen med inventar, som passer til den ansatte og det arbejde, der bliver udført.

Du kan læse mere om arbejdspladsens indretning og inventar i At-vejledning A.1.15 om arbejdspladsens indretning og inventar.

 

HJEMMEARBEJDSPLADSER

Der gælder også arbejdsmiljøkrav for skærmarbejde, som den ansatte udfører i sit eget hjem. Du kan læse mere om hjemmearbejde i At-vejledning D.2.9-2 om hjemmearbejde.

Hvordan paavirker stoej kroppen-akustikl

HVAD KAN DU SELV GØRE, NÅR DU ARBEJDER HJEMME?

Arbejdstilsynet skriver følgende på deres hjemmeside:

  •  Skab gode rutiner og hold pauser i løbet af din arbejdsdag. Normalt har vi naturlige afbrydelser som fx møder, kaffepauser og kollegialt samvær. Når du sidder alene, og arbejder hjemme, kan du hurtigt komme til at sidde stille i alt for lang tid af gangen. Forsøg derfor at skabe nogle gode rutiner og sunde vaner i løbet af din arbejdsdag.​

  • Varier din arbejdsstilling ved at skifte imellem forskellige stole og borde. Undgå at du falder sammen over computeren og bevæg dig rundt i hjemmet, stil dig f.eks. op ved køkkenbordet med din bærbare PC. Hvis du har forskellige arbejdsopgaver, der ikke kræver skærm, så spred dem ud over dagen, så du kan holde naturlige skærmpauser.​

  • Rejs dig op, når du kan. Det kan fx være, når du skal snakke i telefon med en kollega, når du skal tænke noget igennem, eller når du skal hente en kop kaffe.​

  • Prioriter en daglig gåtur. Når vi arbejder hjemme hver dag, mister mange en del af den daglige aktivitet, som turen til og fra arbejde giver os. Derfor er det en god ide at indlægge en pause i løbet af dagen, hvor du får frisk luft. Nogle møder kan du alternativt afholde som ”walk and talk” med en kollega i ørene.​

  • Hold aktive pauser i løbet af din arbejdsdag. Selv ganske korte pauser – med eller uden en træningselastik - kan forebygge træthed, ømme muskler og hovedpine. 

Her ses illustrationen, der er lavet af Arbejdstilsynet ift. tips til hvordan du kan passe på dig selv, når du laver hjemmearbejde. 

100 IDEER TIL HJEMMEARBEJDE

Pia Hauge har sammen med Signe Bjørg Lyck skrevet artiklen: "100 ideer til hjemmearbejde".  Her er ro og fordybelse også vigtige punkter på listen:

  • Punkt nr. 18 omhandler akustikken derhjemme: "God akustik i dit arbejdsrum gør dine onlinemøder lettere, og du bliver mindre forstyrret af andre lyde".

  • Punkt nr. 24: "Fokus. Du kan udrette mere på et par timer med arbejdsro end på en hel dag, hvor du også laver lektiehjælp eller skal lytte til kærestens onlinemøder."

  • Punkt 25: "Skab arbejdsro. Fysisk og mentalt. Støj og afbrydelser fra andre mennesker og digitale dimser gør det sværere at koncentrere sig, og man bliver lettere stresset." 

Læs hele artiklen her

HVAD KAN DU GØRE SOM ARBEJDSGIVER?

Arbejdstilsynet skriver følgende på deres hjemmeside:

  • Tal med de ansatte om, hvordan de kan indrette en arbejdsplads i hjemmet, der i så høj grad som muligt tager højde for god ergonomi. Gener ved almindeligt kontorarbejde ved borde og på stole, der ikke er beregnede til kontorarbejde, kan fx mindskes ved, at de ansatte sørger for at skifte mellem forskellige stole eller borde.

  • Giv eventuelt de ansatte mulighed for at tage arbejdsudstyr som fx computer, skærm, tastatur, mus, printer, stol, fodskammel og lampe med hjem.

  • Opfordrer de ansatte til at holde regelmæssige pauser (fx ca. hver halve time), hvor de rejser sig op, bevæger sig og strækker sig. Gør de ansatte opmærksom på relevante øvelser og foreslå fx, at de laver øvelser sammen online.

  • Kommuniker klart og tydeligt, så de ansatte har klare mål at rette sig efter, og tal med de ansatte om, hvordan opgaverne tilpasses til den aktuelle situation med hjemmearbejde. Vær løbende i dialog med de ansatte via fx telefon, chat, videomøde o.l. og hold dem orienterede om, hvad der sker på tværs af arbejdspladsen. Vær opmærksom på, at de ansatte får den støtte og feedback, de har brug for i arbejdet.

  • Undervurder ikke, at nogle ansatte kan føle sig isolerede og pressede. Effektiv kommunikation og støtte fra lederen og kolleger samt muligheden for at kunne fastholde den uformelle kontakt med kolleger har stor betydning.

  • Hjælp de ansatte med at sætte grænser mellem arbejde og fritid ved at kommunikere klart omkring, hvornår de forventes at arbejde og være til rådighed – og hvornår de har fri.

SE AKUSTIKLØSNINGER TIL KONTOR

Få et gratis og uforpligtende tilbud

på god akustik – ring 70 26 14 12

ALPHA AKUSTIK ApS


Langebjergvænget 8A
4000 Roskilde

post@alpha-akustik.dk 

 

Sjælland: 70 26 14 12

Århus og Jylland Nord: 91 56 44 08

Fyn, Midt- og Syd Jylland: 29 91 70 26

ALPHA Lydisolering ApS

lydisolering@alpha-akustik.dk

Peter Møller: 23 42  84 11

ÅBNINGSTIDER:

Mandag - torsdag 8.00 - 16.00

Fredag 8.00 - 15.30

Lørdag - søndag lukket. 

Kontakt os på 70 26 14 12 for rundvisning i vores showroom.

ePay forretningsnr.: 5818109

Bankoplysninger: Nordea, reg.: 2905, Kontonr.: 0742 241 009

CVR: 27152961